I to smo dočekali – Dota 2 Beta je stigla, te smo bili u prilici da se prepustimo njenim čarima. Smatrate se Dota fanom i fanom MOBA igara uopšte? Ne propustite priliku da pročitate naše utiske. Nekima ćete biti razočarani, neke ćete zdušno podržati, ali smo uvereni da vas nećemo ostaviti ravnodušnim. Hit mod za Warcraft III je dobio svog „punokrvnog“ naslednika. Dota 2 je pred nama, i nakon dvonedeljnog druženja sa njom, iznosimo svoje utiske pred vas...
Opis igre: Dota 2 Beta
Pre nego što nastavimo, moramo otkloniti dilemu koju sam naslov postavlja. Obično bete nisu predmet opisa, ali u ovom slučaju pravimo izuzetak iz mnogo razloga, od kojih je najbitniji – to je sasvim igrivo, i suštinski se neće menjati u budućnosti. Da pišemo na engleskom, dovitljivo bismo članak nazvali (P)review, ali smo mišljenja da je igra u potpunosti zrela, iako će neke stvari sasvim sigurno još biti dorađene i da zaslužuje da joj se posveti pažnja kao i svakom opisu. Čak i više od toga.
Pre nego što nastavimo, moramo otkloniti dilemu koju sam naslov postavlja. Obično bete nisu predmet opisa, ali u ovom slučaju pravimo izuzetak iz mnogo razloga, od kojih je najbitniji – to je sasvim igrivo, i suštinski se neće menjati u budućnosti. Da pišemo na engleskom, dovitljivo bismo članak nazvali (P)review, ali smo mišljenja da je igra u potpunosti zrela, iako će neke stvari sasvim sigurno još biti dorađene i da zaslužuje da joj se posveti pažnja kao i svakom opisu. Čak i više od toga.
Dota je nastala kao mod za WarCraft III: The Frozen Throne. Defence Of The Ancients, kako je puno ime ovog moda (otuda skraćenica Dota – bilo bi pravilnije da se poput akronima piše velikim slovima DOTA, ali ne moramo biti previše napadni), je nastao iz vrlo jednostavne ideje o dve baze koje šalju vojsku jedna na drugu, dok igrači kontrolišu samo jednog heroja i pokušavaju da (pre)okrenu tok bitke u svoju korist, najpre vrlo indirektno utičući na dešavanja na mapi, a zatim sve više i više kako partija odmiče – dok se ne poruši protivnička baza.
Dota je doživela neverovatan planetarni uspeh i postala Battle.net fenomen koji se i dan danas nemilice igra širom sveta. Stepen uspeha je gotovo neverovatan imamo li u vidu da se krenulo čisto amaterski, a broj fanova i igrača je dosegao razmere o kojima kreatori moda koji se sastoji iz jedne jedine mape verovatno nisu ni sanjali.
MOBA
Još malo ćemo vas držati u neizvesnosti, pošto za širu čitalačku publiku moramo objasniti o kakvom se tipu igre zapravo radi. MOBA – Multiplayer Online Battle Arena je specifičan podžanr akcionih real-time strategija, premda ima veoma malo veze sa RTS žanrom kada je gejmplej u pitanju. Zaboravite na priču, na nivoe, na igre kakve ste navikli da igrate. MOBA naglašava timsku igru i ceo žanr je namenjen isključivo igranju online.
Igrači kontrolišu samo jednog heroja (od više desetina koji su na raspolaganju), jedinicu koja se razvija tokom partije i čije osobine i magije utiču na celokupnu timsku strategiiju. Cilj je uništiti protivničku bazu, a dve baze šalju jedinice jedna na drugu u pravilnim vremenskim intervalima duž tri glavne staze, odnosno „lejna“. Heroji stiču iskustvo i novac ubijanjem tih jedinica, ili pak heroja protivničkog tima. Da sve bude još komplikovanije, osim glavnih staza na raspolaganju su i brojne pomoćne staze kroz šume koje povezuju glavne staze, a na pojedinim lokacijama se nalaze „neutralne“ jedinice koje takođe donose iskustvo i zlato.
Svoje poreklo MOBA igre imaju još u StarCraft mapi, Aeon of Strife, za koju je vrlo verovatno veoma mali broj igrača čuo. Međutim, ceo žanr je definitivno uspostavljen sa dolaskom WarCraft III naslova i mogućnošću levelovanja heroja, kada je Dota prosto zablistala i postala sinonim za celokupan podžanr. Dota se dugo razvijala i i dalje se razvija, premda sada mora da se nosi sa daleko mlađim i nanovo osmišljenim naslovima, a kao mod je bila ograničena endžinom i tehničkim mogućnostima već veoma vremešnog WarCraft III naslova.
Koje još igre postoje u ovom podžanru? Kao što vidite, radi se o kombinaciji modova i standalone igara, koji slede različite šeme (negde se igra plaća, negde je igra free-to-play sa plaćanjima in-game predmeta, alternativnih avatara i slično, ili je pak kombinacija). Prvi samostalan naslov je bio Demigod, koji nije zabeležio značajniji uspeh. Za njim su sledili League of Legends. zatim Heroes of Newerth, a treba spomenuti i razvoj moda koji će biti deo StarCraft II naslova, a koji je takođe u beta fazi. Dota 2 je svakako jedna od ovakvih igara, a tu su još i Rise of Immortals, kao i Smite, koji pokušavaju da pristupe igri na neki drugačiji način, kao što su promena perspektive kamere i slično.
Dota je ostala sinonim za žanr i sa pravom se puno očekuje od Dote 2. Međutim, treba reći da je Dota 2 zapravo trejdmarkovana od strane kompanije Valve prilikom procesa koji ni danas nije sasvim jasan, te postoje mnoge kontroverze šta se zapravo desilo. Bilo je puno glasina o kupovini tima koji je pravio klasičnu Dotu, da je u stvari samo zaposlen vodeći programer, da je bilo nekakvih preuzimanja pa otpuštanja i tome slično. Mi se time u ovom tekstu nećemo baviti, iako je dobar signal upozorenja. Inače, odmah treba reći da je autor ovih redova skeptičan prema akvizicijama kompanije Valve. Radi se o firmi koja, ponavljamo – prema viđenju autora, kreira genijalne i fantastične naslove kada se radi o njenom sopstvenom intelektualnom vlasništvu (IP), ali koja nema naročito slavan trag kada se radi o preuzimanju igara od drugih razvojnih timova – setimo se samo CounterStrike-a i gde se danas isti nalazi nakon što ga je Valve uzeo pod svoje...a ljudi i dalje igraju stari CS.
MOBA evolucija i Dota 2
Evolucija MOBA žanra je odvela u različitim pravcima. Ovde ćemo se samo ukratko osvrnuti na dve, prema našem mišljenju, najuspelije igre ovog pravca. To su League of Legends i Heroes of Newerth. Ne ulazeći u poslovni uspeh kompanija izdavača niti u broj igrača koji ih igra, ove dve igre su u neku ruku krenule u različitim pravcima od Dote.
MOBA evolucija i Dota 2
Evolucija MOBA žanra je odvela u različitim pravcima. Ovde ćemo se samo ukratko osvrnuti na dve, prema našem mišljenju, najuspelije igre ovog pravca. To su League of Legends i Heroes of Newerth. Ne ulazeći u poslovni uspeh kompanija izdavača niti u broj igrača koji ih igra, ove dve igre su u neku ruku krenule u različitim pravcima od Dote.
Stav koji ćemo ovde izložiti je, ponovo, lični stav autora teksta. League of Legends (LoL) je išao na uprošćavanje koncepta i otvaranje prema slabije upućenim igračima, da ne kažemo – novajlijama. Tako je zarađivanje zlata daleko lakše, nema različitih naprednih opcija (isto je da li nekoga napadate odozgo ili odozdo, ne postoji „deny“ kripova i slično) koje puno znače. Međutim, League of Legends je zabeležio ogroman uspeh i igraju ga stotine hiljada igrača u gotovo svakom trenutku. Heroes of Newerth (HoN) sa druge strane predstavlja neku vrstu „ekspertskog MOBA naslova“, ako tako može da se kaže. Svesni smo da se mnogi korisnici neće složiti, ali smatramo da je HoN za one koji brzo misle i imaju brze reflekse, a sama mehanika igranja je takva da je sukob nešto brži i žustriji nego u drugim pomenutim naslovima. HoN igra dosta manje igrača, pa tako u jednom trenutku teško da ga igra više od 60 hiljada ljudi – što je opet sasvim lepa cifra. Istovremeno, HoN je i dalje grafički najlepši i deluje „ozbiljno“, dok je LoL sa svojom „crtani film“ grafikom nešto relaksiraniji po tom pitanju, ali o tim poređenjima ćemo više u nastavku. Preporučujemo vam i da se podsetite našeg opisa igre Heroes of Newerth, gde možete naći više informacija i o samom konceptu igranja ovakvih igara.
Dabome, sve ove tvrdnje shvatite uslovno. Savršeno je jasno da su kreatori MOBA igara veoma često „pozajmljivali“ ideje jedni od drugih, od sistema naplate, preko heroja i predmeta, pa sve do izmena u interfejsu, magija i slično. Gde tu dolazi Dota 2? Pogledajmo...
No comments:
Post a Comment