Verovatno se pitate kako je uopšte moguće zadržati deset miliona igrača na jednom mestu nešto više od četiri godine. Ako i dalje nemate odgovor na ovo pitanje, onda je došlo vreme da probate igru World of Warcraft online i sami se u to uverite. Naime, razvojna kompanija Blizzard je konačno dočekala i taj trenutak kada može reći da je postala ponosni roditelj još jednog čeda, Wrath of the Lich King. Moram priznati da je bilo i nekih špekulacija kako će doći do odlaganja ove ekspanzije (kao što je to bio slučaj sa TBC-om), ali na našu sreću do toga nije došlo. Trinaesti novembar je dan kada je zvanično i zaživeo World of Warcraft: Wrath of the Lich King, a to je i dan kada se postavio još jedan rekord. O popularnosti ekspanzije ovog naslova govori i to da je u prvih 24 časa Wrath of the Lich King prodat u 2.8 miliona primeraka širom sveta (bez Kine) i da se za jedan mesec očekuje prodaja od ukupnih 5 miliona. Ovo zvuči jako zanosno, ali ako uzmemo u obzir činjenicu da se prethodna ekspanzija prodala za mesec dana u 3.5 miliona, a WOTLK za jedan dan u 2.8 miliona kopija, to jasno govori o totalnoj dominaciji ovog MMORPG-a danas. No, da zanemarimo brojke i statističke podatke i da se okrenemo utiscima koje je ova igra ostavila na nas.
Da biste mogli istraživati novi Northrend kontinent potrebno je da posedujete lika koji je već na 68 nivou. Ako ste ispunili ovaj prvi i jedini uslov, onda su vam jedra brodova ka novoj zemlji širom raskriljena. Level-ovanje možete započeti u dve početne zone, Borean Tundra i Howling Fjord. Ako ste na strani Alijanse, brod za Borean Tundru će vas čekati u gradu Stormwind City, a za Howling Fjord u luci Wetlands. Ako ste pak poklonik Horde, onda će vaš put krenuti sa kula cepelina ispred gradova Undercity i Orgrimmar. Na prvi pogled mapa Northrend-a izgleda slično kao Outland, ali samo na prvi pogled. Kada počnete otkrivati delove novih zemalja, primetićete da je značajno povećana. Kao što sam pomenuo, postoje dve početne zone sa kojih možete birati dalji put ka maksimalnom nivou. Pored njih tu su i: Dragonblight, Grizzly Hills, Zul'Drak, Sholazar Basin, Crystalsong Forest, The Storm Peaks, Icecrown i Wintergrasp (PvP zona). Svaka od ovih zemalja ima svoju zanimljivu priču propraćenu adekvatnim zadacima. Glavno utočište u igri Wrath of the Lich King predstavljaće nam Dalaran, grad koji je preseljen iz Eastern Kindoms sa svojim domaćinima Krin Tor. Grad je detaljno odrađen i nalazi se na velikom lebdećem kamenu na teritoriji Crystalsong Forest. Kada ga malo bolje pogledate, podsetiće vas na grad iz Aladinovih priča. Dalaran je neutralan grad, kao što je to Shattrath City iz Outland-a, što znači da je boravak moguć i jednoj i drugoj strani. U njemu su dostupni i trgovci svih profesija, portali ka svim gradovima i svim bojnim poljima, reputation osoba Krin Tor rase, čak tri banke i nova instanca Violet Hold.
Još u pripremnoj fazi ovog naslova najavljeno je da će quest-ovanje biti jako zanimljivo. Mogu odmah reći da momci iz Bllizard-a nisu lagali. Zadataka ima toliko puno, oko hiljadu samo u wotlk-u, da je moguće level-ovati dva različita lika a da ne morate da ponavljate ni jedan jedini zadatak – sve to jer su nam dostupne dve startne zone, koje se na kraju susreću u poslednjoj, Icecrown. Ima tu raznih tipova zadataka, od skupljanja quest item-a, preko escort quest-ova, do onih koji će vam izmamiti smeh. Ima tu puno složenih zadataka koji su veoma interesantni i koji se ponekad neuobičajeno završavaju, sa ingame animacijama, poput onog kada Alijansa i Horda napadaju Arthas-a, a zli alhemičar vam osujeti planove. Pri rešavanju mnogih od njih imaćete mogućnost da upravljate raznim jedinicama, kao što su: džin, avion, konj, ptica, zmaj itd. Što se tiče profesija, pomenuli smo da se sprema jedna nova, Inscription. U poslednjem patch-u pred ekspanziju, Echos of Doom, predstavljena nam je profesija Inscription i omogućeno nam je da je unapredimo do nivoa 375, kao i svaku drugu. Najveću sličnost možemo naći u Enchanting-u, gde se unapređuju atributi lika, a ne njegova oprema. Moguće je u određene praznine ubacivati Glyph-ove, koji dodaju razne osobine u zavisnosti od klase vašeg lika. Na poslednjem, 80. nivou moguće je staviti 3 Major i 3 Minor Glyph-a po liku. Major Glyph-ovi su nešto važniji i unaprediće vaše ključne stvari (npr. kod mage-a FrostFire bolt, Molten Armor i dr.), dok će minor dodavati ne tako bitne stvari (mage: Polymorph: Pingvin). Inscription zahteva "end game" biljke iz kojih se izvlače neophodni elementi za proizvodnju važnih sastojaka. Takođe, u ovoj profesiji možete praviti i enchanting scroll-ove, sa kojima bi enchanter mogao napraviti svoje proizvode i plasirati ih na aukciju. Pored ovih Glyph-ova, osoba koja poseduje profesiju Inscription moći će da doda određena unikatna usavršenja svom liku. I sve ostale profesije dobile su svoje bonuse. Tako će korisnici Enchanting-a dobiti mogućnost dodavanja atributa u "wand", Jewelcrafting: perfect gem, Blacksmithing: mogućnost pravljenja praznih mesta za gem-ove, Alchemy: produžava flaskove i 20% bolje dejstvo istih, Engineering: dodaju osobine kao što su: rocket-power na čizmama, padobran, haste na rukavicama, Leatherworking: dobija unikatni leg enchant kao i enchant na bracer uz korišćenje Fur Lining osobine, Tailoring; dobija unikatni back enchant koji unapređuje lečenje ili neke druge magije, Mining: dobija 500 na health, Herbalism: mogućnost lečenja od 2000 i Skining: 25 crit rating. Sve profesije podižu maksimalni nivo sa 375 na 450, gde je podizanje poena do 375 znatno olakšano.
Što se tiče instanci, što onih za 5 osoba, što onih za 10 i 25, nemam nikakvih primedbi, sem jedne "male": da su se momci iz Blizzard-a malo preračunali. Sama ideja da će svaku raid instancu moći igrati svi igrači u modu za 10 i 25 osoba nije mi se nimalo dopala. U WoW-u postoji jedno nepisano pravilo, a to je da je normalno da samo hardcore igrači mogu da odu na pojedina mesta i da tamo "čiste" boss-ove. Sada to više nije slučaj i javlja se problem koji je puno igrača ostavio nezadovoljnim. Naime, sve raid instance su previše lake, tako da ih je bilo moguće očistiti u roku od pet dana od datuma izlaska ekspanzije. Naravno, Blizzard je odmah odgovorio kako su te početne tamnice previše lake i namenjene su početnim guild-ovima, a da se u predstojećim patch-evima očekuju jedna po jedna end game instanca koja bi trebalo da predstavlja veći izazov. Kako će se sve to optimizovati da bude dostupno igračima u modu za 10 i 25 osoba, ne bih znao reći. Moram pomenuti da su sve tamnice fino dizajnirane i da tu ima puno novih modela neprijatelja. Jedina koja će nam biti poznata je čuveni Naxxramas, koga smo imali čast da vidimo u originalnom delu World of Warcraft-a, ali zbog preterane težine razvojni programeri su odlučili da ga stave kao prvo raid mesto u WOTLK, ne bi li ga videli i ostali smrtnici. Što se tiče onih za 5 osoba, takođe ne predstavljaju ništa veći izazov od raid predela. Evo jednog primera: prvi dan kada sam pokrenuo ekspanziju, ušao sam u prvu tamnicu sa par osoba iz guild-a na 70. nivou i očistili smo je bez problema, zatim smo otišli u onu koja zahteva 72. i nju smo prešli bez problema, i da bi dokazali da je sve ovo previše lako, ušli smo u Drak'Tharon Keep (75. nivo) i nju završili bez nekih preteranih problema. Zatim kada sam došao do 80. nivoa, ušao sam u heroic mod istih instnaci i očistio ceo WOTLK koncept za 5 osoba u neka dva dana. U poređenju sa ekspanzijom The Burnin’ Crusade, ovo je previše pojednostavljeno. Kako će i da li će se uopšte nešto promeniti u predstojećim patch-evima, ostaje nam da sačekamo i vidimo. Ja se iskreno nadam da hoće, inače će doći do masovne pobune!
Jedan od verovatno najzanimljivih segmenata svake ekspanzije je uvođenje novih klasa. Kao što je i bilo najavljeno, Wrath of the Lich King je dobio svoju novu, Death Knight. Zbog strukture priče koja prati ovu klasu, level-ovanje kreće od 55. nivoa. U čast iste, dodata je i nova teritorija u Eastern Plagulens, Ebon Hold. Da je akcenat stavljen na ovaj deo igre govori i to da su početni zadaci jako zanimljivi. Cela priča je fenomenalna, prosto rečeno, Death Knight je ušao u World of Warcraft svet na velika vrata. Sve rase u WoW-u mogu da odaberu Death Knight-a, jedini uslov je da imate lika koji je već 55. nivo. Priča polazi iz Ebon Hold-a, kada počinjete da služite moćnom Arthas-u, no kasnije kroz Battle of Battle for Light's Hope Chapel otkrivate njegovu izdaju i odlučno krećete u osvetu. Baza udaraca zasniva se u borbi prsa u prsa. U arsenalu oružja u mogućnosti je da koristi sve vrste mačeva, sekira i noževa, ali u odsustvu štita. Ovaj nedostatak zamenjuju rune koje se mogu ubacivati u oružja, tako da oni dobiju neku određenu moć. Pomenute rune se ne koriste samo za dodavanje snage u oružja, one predstavljaju glavnu snagu Death Knight-a. Svi udarci ove klase zasnivaju se na korišćenju tri različite rune, Blood, Frost i Unholy. Kombinacijom udaraca troši se po jedna runa ili, ako je neki udarac složeniji, onda dve ili tri. One se nikada ne mogu sve potrošiti, već se vremenski regenerišu, ali korišćenjem istih punimo skalu Runic Power koja nam otključava nešto kompleksnije udarce. Kao što imamo tri različite rune, imamo i tri različite skale talenata. Postoji Blood, Frost i Unholy stablo. Pri porastu nivoa, kao kod svake klase, otključavaće nam se određeni broj talenata koji se upotrebljavaju na određenom stablu. Odabir između ova tri stabla zavisi i od toga kako želite da koristite ovu klasu. Blood stablo je dobro po velikoj regeneraciji života, što se može iskoristiti u PvP obračunima. Frost je jako koristan za tenkovanje, jer ima povećani "Health" i veći armor, a Unholy može da se koristi kao DPS ili pri level-ovanju i farmanju. Ostale klase nisu pretrpele skoro nikakve izmene. Na 78. nivou svaka je dobila po dve nove mogućnosti i mnoštvo unapređenja starih na svakom parnom nivou.
Segment Player vs. Player još nije doživeo svoju ekspanziju. Naime, se čeka taj famozni patch koji bi doneo početak nove Arena sezone i aktivaciju nove Arena mape. Za sada dostupni su samo PvP okršaji u Wintergrasp-u i novo bojno polje Strand of the Ancients, koje predstavlja staro ostrvo Titan-a i nalazi se južno od Dragonblight-a. Okršaj počinje tako što se i jedna i druga strana iskrcava brodovima na plažu i zauzima početnu bazu. U daljem toku meča tim može odabrati da li će se braniti ili napadati. Cilj je da se prodre do neprijateljske baze i obezbedi pobeda. Da bi došli do nje, potrebno je proći nekoliko utvrđenja, a na tom putu pomoći će nam "siege weapons". Postoji nekoliko vrsta ovih mašina, među kojima su: The Demolisher, Forsaken Catapult, The Siege Engine, Flying Machine i Goblin Shredder. The Demolisher predstavlja mašinu koja ima mogućnost napada na daljinu, a takođe i blizinu. Poseduje i RAM koji pomaže u opsadi građevina. Može da ponese do tri igrača koji napadaju sa vozila dok je u pokretu. Forsaken Catapult je nešto sporiji i manji od Demolisher-a. Ima samo napade na daljinu i nije u mogućnosti da ponese igrače. The Siege Engine može da napada samo na blizinu. Ima mesta za osobu koja brani vozilo i za vozača. The Siege Engine predstavlja najveću pretnju za građevine. Flying Machine služi za bombardovanje neprijatelja iz vazduha. Jako je ranjiv od strane protivvazdušnih napada. Goblin Shredder je antivazdušna jedinica. Njegovi napadi svode se na rakete koje prate leteće jedinice. Može da se brani sečivima u blizini. Borbe su ovde jako zanimljive i ne traju previše dugo. Drugi vid PvP okršaja predstavlja PvP oblast Lake Wintergrasp. Samim ulazom u ovu zonu prelazite u PvP mod i pristupate jednoj zaraćenoj strani. Možete napadati ili braniti tvrđavu, u zavisnosti da li ju je vaša strana prethodno zauzela. Jedini cilj je zauzeti tvrđavu u što manjem vremenskom periodu ili, u suprotnom, odbraniti. Ona ekipa koja ostvari pobedu dobija "world buff", koji dodaje 5% više reputacije i mogućnost preuzimanja "Wintergrasp Marks of Honor" koji se može zameniti za pojedine stvari.
Ima tu još puno sitnica koje su došle zajedno sa novom ekspanzijom. Jedna od najzanimljivih je svakako Achievement sistem koji je pokrenuo sve igrače da igri pristupe malo angažovanije . Ukupan broj ovih zanimacija iznosi 750 i kreće se od opsega lakih zadataka do previše teških (hm, kako za koga!). Ovaj sistem nagrađen je sa nekoliko titula (za prvog ko je došao do lvl 80 na serveru, za prvu očišćenu instancu na serveru) pa sve do achievement-a za sve otkrivene mape, za maksimalan nivo profesija itd. Patch Echo of Doom nam obezbeđuje da posećujemo berberina u svim glavnim gradovima, menjamo frizuru, bradu, stavljamo pirsing – za određeni broj zlatnika. Ovo je moguće uraditi neograničeni brojkoliko god puta. Ima tu i puno novih "mount-a", što letećih, što kopnenih. Najupečatljiviji je svakako Mammoth, veliki slon koji sa sobom vodi dva trgovca, a tu su i razni zmajevi, ali i nekoliko koje je moguće napraviti: Magnificent Flying Carpet (leteći ćilim, mogu ga praviti Tailor-i), Mechano-hog (H) (motor pravljen od strane Engineer-a, jako skup!) itd. Kao što je i bilo za očekivati, leteći mount je i WOTLK-u moguć, ali tek od 77. nivoa, kada za 1000 zlatnika kupujete mogućnost letenja po hladnom vremenu.
Već smo pričali da grafička strana igre može predstavljati propust, ali ovoga puta momci iz Blizzard-a su nas prijatno iznenadili. Može se reći da je grafika u Wrath of the Lich King pravi melem za oči. Fenomenalno dizajnirane zemlje propraćene su još boljim teksturama da će vas pojedini delovi ostaviti bez daha. Ubacivanjem novih efekata stvara se utisak da se uopšte ne radi o istom World of Warcraft-u, već da je to sasvim druga igra. Prosto je neverovatno kako igra, ciji je endžin star četiri godine, izgleda ovako fenomenalno uz skoro neprimetno povećavanje zahtevnosti. Da bi ceo doživljaj bio kompletan, tu je i muzička podloga koja sve ovo verno prati. Blizzard je majstor za zvuk u svim igrama, tako da na ovom segmentu nisam ni očekivao propuste.
Nakon silnih pohvala stiže onaj teži deo: izvući zaključak iz celine. Nekome će možda izgledati da sada previše hvalim ovaj naslov – a ja se nadam da će se većina složiti sa mnom – no, činjenica je da je druga ekspanzija donela puno novih stvari uz prisustvo neprimetnog broja propusta. Igra briljira, od nove klase, preko zemalja, instanci, novih modela likova, pa sve do grafike, uz pratnju fenomenalnog zvuka. Očekivanih bug-ova prosto da nema (pored dva do tri quest-a), tako da ne bih mogao ukazati na neke negativne strane. Jedina zamerka koju bih možda uputio su previše lake instance, ali se iskreno nadam da će ubuduće biti teže. Ovaj naslov bih preporučio svim ljubiteljima RPG žanra, ali i ostalim ljubiteljima zabavnog softvera.
No comments:
Post a Comment